Квілінг

Квілінг

квілінг історія

У квілінга довга  історія: філігранна обробка паперу була відома ще древній єгиптянам, які використовували у якості матеріалу папірус, а також це мистецтво було відоме на Середньому Сході і в Китаї.
У Франції та Італії паперова філігрань починаючи з 16ст., використовувалась монахами для прикрашання священних образів, як  замінник золотої та срібної філіграні.
Наприклад, відомо, що в європейських монастирях 18 ст. техніка папероскручування використовувалась при декоруванні предметів релігійного культу та виготовленні медальйонів. Закручуючи на кінчик пташиного пера (на англійській мові даний вид творчості називається "quilling" - від слова "quill" або "пташине перо") папір з позолоченими краями, середньовічні майстрині досягали  такого результату, що навіть при близькому розгляді філігранні паперові вироби виглядали,   як вироби виготовлені з чистого золота.
З країн центральної Європи дане мистецтво розповсюдилося в Англію, де спочатку активно практикувалося в багатих будинках часів Стюарта, щоб потім утвердитися майже до вікторіанського періоду. Спеціалізовані журнали представляли техніку квілінга і різноманітні проекти з докладними описами та поясненнями: класичні предмети для декору, скарбнички, кошики, коробочки для предметів вжитку, навіть проводились навчальні курси по квілінгу в самих елітних школах.
З Англії квілінг перекочував в Північну Америку разом з колонізаторами. Починаючи кінця з 19ст. популярність квілінга поступово знизилася, майже до повного забуття, щоб у наші дні знову відродитися в більш сучасній формі. У цієї техніки багато прихильників у цілому світі. В Англії в 1983 році був створений "Квілінг союз Англії", справжня корпорація квілінга, а по її ініціативі в 1992 році був організований Перший Міжнародний фестиваль квілінга. На даний час цей вид творчості розповсюджений в Європі, Азії, Америці, але поступово полонить своєю неповторністю і красою Україну та Росію, адже за допомогою простого паперу та  не хитрих прийомів можна створити справжні шедеври.
По всьому світу відомі приклади декоративного примінення паперу.  В наші дні папероскручування широко відоме і популярне як хобі в країнах Європи, особливо в Англії та Германії. Та найширше розповсюдження це мистецтво отримало на Сході.  Багаті традиції тонкої графіки і пластики дали квілінгу нове життя. Взагалі то, квілінг - це можливість побачити незвичні можливості звичайного паперу. Потрібно відмітити, що східна школа квілінгу дещо відрізняється від європейської. Європейські роботи, як правило, складаються з невеликої кількості деталей, вони лаконічні та нагадують мозаїку, прикрашають листівки та рамочки. Європа зажди поспішає, тому любить швидкі техніки. Східні ж майстри створюють витвори мистецтва, що нагадують шедеври ювелірного мистецтва.
З вищесказаного можна зрозуміти, що  квілінг дуже цікава та доступна техніка, яка може використовуватись у будь якій сфері творчої діяльності людини. Вироби в стилі квілінгу можуть служити як: окремі експонати, елементи оздоблення, прикраси, іграшки, сувеніри і т.п. Дану техніку можна використовувати при вивченні окремих тем до гурткових навчальних  програм, а можна використовувати цілу навчальну програму, адже об'єм матеріалу для вивчення величезний. Безсумнівним залишається факт, що квілінг не тільки цікавий, а ще й має неабияке значення для розвитку творчих здібностей  особистості.
Слід відмітити основні навчальні функції техніки квілінгу:
  1. Пізнавальна - дає змогу учням отримувати нові знання, отримувати нові практичні вміння та навички.
  1. Виховна - сприяє формуванню вміння раціонально використовувати час та матеріали для виконання робіт.
  1. Розвивальна - формує творче мислення, вміння міркувати, робити розрахунки, ескізи, викликає інтерес і потребу в інших знаннях та вміннях.
  1. Евристична - дає змогу самостійно  творити, використовувати нові техніки та способи виготовлення виробів, оволодівати новими прийомами діяльності.
Не зайвим буде вказати на велике значення техніки квілінгу як дидактичного засобу навчання у гуртку, що:
  • розвиває моторику рук
  • розвиває сприйняття, почуття
  • розвиває естетичний смак
  • розвиває спостережливість, увагу, уяву
  • сприяє розвитку всіх розумових процесів
  • ініціює творче мислення, фантазію
  • підвищує рівень художньо-естетичного сприймання
  • збагачує життєвий та художній досвід, емоційну сферу
  • сприяє ознайомленню з довкіллям, новими матеріалами, інструментами
  • сприяє опануванню різних типів практичної роботи
  • розвиває здатність правильно складати план виконання робіт, особливо при виготовленні великих форм
  • стимулює пошукову діяльність, здатність виконувати завдання  різними способами.
Отже, навчання техніці квілінг в навчальному процесі позашкільного закладу дозволяє формувати  компетентності вихованця.
  1. Пізнавальна: оволодіння знаннями про папір, його виробництво, види, властивості, способи конструювання з паперу;
  1. Практична: формування вмінь і навичок роботи з папером; виготов-лення виробів у різних техніках, застосування основних прийомів роботи;
  1. Творча: формування творчої особистості, емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; задоволення потреби особистості у творчій  самореалізації;    
  1. Соціальна: виховання культури праці; формування дружніх стосунків у колективі; відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги.
Вивчення  курсу квілінгу за даною програмою тісно пов'язане з такими курсами як оригамі, паперопластика, витинанка, паперова аплікація, моделювання виробів з паперу.
Мета курсу не просто навчити гуртківців виготовляти картинки, панно та декоративні вироби і сувеніри, а й показати дітям їх творчі можливості, стимулювати їх до власної творчої діяльності до самовираження та самовдосконалення.
Програма є авторською, її зміст побудовано на основі досвіду роботи  по впровадженню техніки квілінгу у заняття гуртка "Розвиток творчої уяви". Матеріали по впровадженню техніки квілінгу у гурткові заняття освоювалися протягом 3 років. Програма є орієнтовною. Теми й розподіл годин за темами вказано орієнтовно. Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення в її зміст та розподіл годин за темами, враховуючи інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази закладу, у разі необхідності переставляти порядок тем і доповнювати їх.
Програма по квілінгу розрахована на роботу гуртка за двома рівнями навчання: початковий рівень - 2 роки (144 та 216 годин на рік відповідно); основний рівень - 1 рік навчання (216 годин на рік). Кількісний склад навчальної групи становить 10-15 учнів.
Гуртки початкового рівня створюються для учнів середнього шкільного віку (10-12 років). На опрацювання навчального матеріалу відводиться 144 год (4 год на тиждень). На заняттях учні ознайомлюються з історією винаходу паперу, його властивостями, основними етапами розвитку квілінгу. Вивчаються прості  форми  та моделі на їхній основі. Шляхом застосування техніки квілінг діти опановують елементарні гео-метричні поняття, способи папероскручування, основні сюжетні лінії, основні види квілінгу. Вивчаються різні техніки та види квілінгу: простий, складний, комбінований, об'ємний, трьохвимірний.  Матеріал подається здебільшого у формі розповідей, пояснень та бесід. Велика увага приділяється формуванню практичних умінь та навичок.
Гуртки основного рівня створюються для учнів 12-14 років, хоча віковий склад учнів може коливатися і в ширших межах. Програма розрахована на 216 годин на рік. Основний рівень передбачає глибоке ознайомлення з історією квілінгу, видами  паперу (гофрований папір та картон) та іншими сучасними матеріалами для квілінгу. На цьому рівні вивчаються  складніші  форми квілінгу з гофрованого паперу та картону.  На основі базових форм складаються елементи моделей та моделі різного  рівня складності. Вдосконалюються різні  техніки квілінгу та його види: об'ємний, комбінований, трьохвимірний,  гофрований.
На заняттях рекомендовано використовувати  посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки (схеми-малюнки), мультимедійні презентації, звуковий супровід,  розробляти власні проекти.
За структурою програма кожного рівня складається з 11- 12 розділів, змістове наповнення яких ускладнюється на кожному рівні:
Вступне заняття;
Квілінг: історія й сучасність;
Інструментарій для квілінгу;
Класичний квілінг;
Сучасні техніки квілінгу;
Виготовлення  сувенірів і декору;
Моделі в техніці квілінгу для практичного використання;
Створення моделей, композицій і проектів на  різну тематику;
Підготовка  виставки;
Проведення виставки;
Екскурсії, конкурси, свята, виставки;
Підсумкове заняття.
Протягом занять учні ознайомлюються з видатними майстрами квілінгу з різних країн світу, опановують їхній досвід, залучаються до виготовлення власних моделей, усвідомлюють важливу роль квілінгу в науково-технічній, художній і соціальній сферах діяльності людини.   Виготовлення виробів здійснюється в техніці квілінгу з поєднанням інших технік обробки паперу: паперопластики , оригамі, аплікації, витинанки та ін.
Програма дає можливість майже на кожному занятті реалізувати навчально-виховні завдання: формування творчої особистості, дружніх стосунків, відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчого використання національних традицій.
Теоретичні заняття чергуються із практичною роботою, якій надається значна перевага. Хоча у ході вивчення  та засвоєння програмного матеріалу учні працюють колективно, особлива роль  в оволодінні курсом відводиться самостійній та індивідуальній роботі учнів, насамперед, при виготовленні авторських моделей, конструкцій, проектів. Теми подано в порядку зростання складності матеріалу. Окремі теми (об'ємні конструкції, авторські моделі) розглядаються на різних рівнях навчання залежно від їхньої доступності опанування учнями.
На перших заняттях приділяється значна увага оволодінню навич-ками точного складання та різання паперу, акуратності при вирізанні кола, овалів та інших контурів, ознайомленню з папером різних видів та його властивостями.
Повторення раніше вивченого матеріалу дасть можливість гуртківцям глибше засвоїти програму, стимулювати розвиток пам'яті, а дітям, які щойно прийшли, швидше адаптуватися до роботи в гуртку. Щоб учні краще усвідомили, яке значення в їхньому подальшому житті буде мати навчання в гуртку, на  заняттях варто проводити творчі виставки.
Перевірка та оцінювання знань й умінь учнів здійснюється під час проведення узагальнюючих занять, перевірочних бесід, виконання учнями практичних робіт, участі у конкурсах, виставках різних рівнів, а також на підсумкових заняттях.
На заняттях застосовуються різноманітні методи навчання: поясню-вально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація); репро-дуктивні (відтворювальні); проблемно-пошукові (проблемне викладання матеріалу, узагальнюючі заняття). Велика увага приділяється індивідуальному підходу до кожного гуртківця. Під час занять для мотивації навчання використовуються: сюжетно-рольові ігри, ігри-змагання та ігри-конкурси, розвиваючі ігри, "мозкові штурми" тощо. Програма передбачає проведення екскурсій, конкурсів, вікторин, виставок.

1 комментарий:

  1. Чому не вказано, що програму створено Пашинською Т.П.

    ОтветитьУдалить